verbindt mens en omgeving
EN  FR
Je hebt ongetwijfeld op zaterdag al eens de vuistdikke weekendkrant opengeslagen. De woontorens vliegen je om de or… https://t.co/IS7Ws67Ju0
@Connect
RT @HenriSwinkels: Nieuw vlog, met @hvmerrienboer over kracht van #erfgoedgemeenschappen. Op https://t.co/cRdjnXPxUQ. @BRBNTS_ERFGOED http…
@bart derison
Alweer vrijdag? Connect checkt erop los. Van tv-reclame op maat tot tranentrekkende kerstreclame, voor elk wat wils. https://t.co/1FXL6H0xTf
@Connect
RT @communicatie_: [Nieuws] Bureau Connect uit België breidt uit op Strijp-S https://t.co/OdiNaaFeIm
@Connect
We steken de grens over! En dat hebben ze in Nederland ook opgemerkt. Lees zeker dit interessante artikel over onze… https://t.co/nVxtL6SB7f
@Connect
In de nieuwste editie van Ad Rem, een tijdschrift voor zakelijke communicatie, kan je een artikel over ons strategi… https://t.co/h8FCGi06et
@Connect
Maak kennis met Margriet, Julie, Sofie en Mabelle. Deze adviseurs zien we niet zo vaak op kantoor omdat ze heel wat… https://t.co/UsWV0YNKID
@Connect
Kennis uitwisselen over slimme mobiliteit tijdens de SmartwayZ.NL Programmadag. #smartmobility https://t.co/QZOvK0i7zP
@Connect
Proficiat @A2_Maastricht met de Schreudersprijs 2017! Een mooie bekroning van een project waar we met trots aan mee… https://t.co/Fv2iCsUJu8
@Connect
Connect op verplaatsing: er zijn ergere plekken om te werken dan in deze oude leerfabriek die werd omgetoverd tot e… https://t.co/GQOQkqi9Ut
@Connect
Brainstormsessie in @Brabant. Iedereen bracht iets mee wat werken voor Provincie Brabant beschrijft. Wat denk jij d… https://t.co/jMRf62ML5I
@Connect
Beheer je een Facebookpagina voor je werk? Dat doe je het beste met Facebook Business Manager. Reading time: 5 min. https://t.co/xVUZ4KhwiI
@Connect
Na Overpelt ook jouw gemeente op een online participatieplatform? Kan perfect via @citizenlabco en Connect. https://t.co/XgqDzLGp19
@Connect
FRIYAY! De week en de newbie take-over lopen op hun einde. Daar drinken we eentje op. Santé! https://t.co/xBAFXd26ST
@Connect
Eat, sleep, work, repeat! https://t.co/n5pPzlUSjO
@Connect
Waarom werken voor een Limburgs communicatiebureau? Vlaai! 🥧 #Connect https://t.co/yv4yOUTjWh
@Connect
Hoera! Eindhoven en Helmond zijn gastheer voor het Europees ITS Congres in 2019. Connect werkte mee aan de pitch:… https://t.co/jqDURKfsTh
@Connect
Zondag 22/10 opening kunstencampus Turnova. Belangrijke mijlpaal in nieuw stadsdeel @Turnhout. Trots dat we mogen m… https://t.co/TTJfw8D3bd
@Connect
Wij zijn geen fan van brainstorms. Geef ons maar het breinlabo #sorrynotsorry
Het volgende stramien klinkt u waarschijnlijk herkenbaar in de oren. Een organisatie is op zoek naar output en last daarom een brainstorm in. Er zit een bepaalde hoop achter verscholen: we zetten enkele creatieve geesten samen en in de onvoorbereide, geïmproviseerde chaos zal een lumineus idee ontstaan. Het kan uiteraard, maar de kans is amper 1 op 3. En wie koopt er nu een auto die maar één keer op drie start? Wij niet. Connect ontwikkelde daarom een methode die wel resultaat biedt: het breinlabo.

Het brein-wat?
Een breinlabo dus. Bij Connect zetten we het in bij de opmaak van een strategisch plan en in de zoektocht naar gepaste communicatiemiddelen. Het is een werkvorm voor een achttal deelnemers. Die gaan zich buigen over verschillende stellingen en vragen. Voorbereiding is alles, ook hier. Het breinlabo komt vaak net na de research-fase, wanneer we al veel inhoudelijk materiaal hebben verzameld. Dan kan je ofwel een standaard-arsenaal uit je schuif halen, ofwel je wildste ideeën neerschrijven. Noch het ene, noch het andere is wenselijk. Het breinlabo helpt ons om op een gerichte manier te werken.

Voordeel 1: De resultaten zijn maatwerk en toegepast op het project. 

Realiteit primeert op creativiteit
“Creativiteit, dat heb je of dat heb je niet.” Klopt, maar het sluit niet uit dat je iedereen mee kan laten nadenken in het vinden van creatieve én realistische oplossingen. Essentieel aan een breinlabo is de manier waarop vragen worden gesteld. De deelnemers moeten zich verplaatsen naar een specifieke situatie, prioriteiten stellen en open kaart spelen. De meeste vragen beginnen dan ook met “stel”. 

“Stel dat je je oom tijdens het kerstfeest moet uitleggen wat dit project inhoudt”;

“Stel dat je carte blanche krijgt, hoe pak je het aan?”;
“Stel dat er maar tijd en budget beschikbaar is voor 1 actie, welke kies je?”.


Voordeel 2: De resultaten zijn realistisch en bruikbaar, dus ze blijven geen dode letter.

Niet enkel voor extraverten
Een typische brainstorm is ideale grond voor de extraverten van de groep. Er worden ideeën in de groep gesmeten en wie niet mee is, is gezien. Dat is bovendien jammer voor het eindresultaat, want zo blijven nuttige inzichten onbesproken. Een breinlabo werkt vanuit een andere dynamiek. Elke deelnemer krijgt eerst wat tijd om zijn gedachten op papier te zetten. Daarna overlopen we in een tour de table de ideeën. Klinkt saai, maar werkt effectief. Blijkt dat bepaalde antwoorden systematisch terugkomen, dan neem je dit mee in de analyse. In een brainstorm zal dit je ontgaan.

Voordeel 3: Elke deelnemer is betrokken, elk inzicht besproken.

Geen exclusiviteit voor creatives of communicatiedienst
Wat gebeurt er als je de woordvoerder, jurist, directeur en social media-manager van je klant samen zet met vertegenwoordigers van zijn partners? Dan krijg je verrassende inzichten en op het einde zelfs begrip voor elkaars situatie. Wie denkt aan een brainstorm, komt direct uit bij de creatievelingen en de communicatiemedewerkers. Een mix van profielen, zowel intern als extern, geeft nochtans een vollediger beeld van de realiteit en schept een kader van verwachtingen. De deelnemers zelf krijgen ook zicht op hoe hun collega’s bepaalde problemen zouden aanpakken. En tegelijkertijd ervaren ze dat communicatie niet enkel voor de communicatiedienst is.

Voordeel 4: Er kan organisatie-breed gedacht worden. Communicatie is niet enkel iets voor de communicatiedienst.

Veelvuldig toegepast, gegarandeerde resultaten
Connect organiseert quasi wekelijks breinlabo’s. We gebruiken ze in onze projecten waarbij de klant en zijn stakeholders deelnemen. We passen ze ook toe op onszelf, als voorbereiding op of ter inspiratie voor opdrachten. We gaan op zoek naar frisse inzichten of toetsen onze eigen ideeën af met de realiteit die zich stelt. Het laatste wat we willen meemaken tijdens de presentatie van een communicatieplan is deze reactie: “Heel tof en creatief allemaal, maar daar zijn we niets mee.” Door het breinlabo overkomt ons dat niet.

Voordeel 5: Het werkt doeltreffend, het is 100% getest en goedgekeurd.

Eline Joukes