verbindt mens en omgeving
EN  FR
Artificiële intelligentie, blockchain, chatbots, ... @kortomvzw zorgt er weer voor dat iedereen mee is. Knappe orga… https://t.co/bUphqax0ss
@Connect
Eindhoven & Helmond dé locatie om ITS Europe Congress 2019 te organiseren: Zie filmpje @CONNECTbelgium & @ConnektNL: https://t.co/hBx5NZBpMb
@Connect
RT @gertblom2011: Video #ITSNL2019 now online ! https://t.co/T63nMme9mE
@Connect
RT @gertblom2011: Video produced by @CONNECTbelgium & @FrameFreaks for #ITSNL2019 available online soon. Very interesting video about smar…
@Connect
Thank you @gertblom2011 for the kind words. It was a pleasure working on the #ITSNL2019 pitch! https://t.co/VsDo799LJq
@Connect
Hoe zet je een stadsproject goed in de steigers? Drie communicatielessen die we leerden uit Turnova: https://t.co/JHUWzE14yv
@Connect
Choose the Netherlands for European ITS Congress 2019. We fulfil ITS promises and dare to be different! #ITSNL2019
@Connect
RT @RonvanderJagt: Gouden regel in communicatie! Hoe het overkomt, dàt is wat telt #communicatie #retweet https://t.co/NzErtS9FnM
@bart derison
RT @kortomvzw: #Blockchain voor beginners: onlangs nog in @tijd , volgende week op #DDC17 met @gerriesmits! https://t.co/T8P00RL91r
@bart derison
2 nieuwe gezichten bij Connect: An Vandebroek en Lonneke Diemel. En we zoeken nog meer volk:… https://t.co/7kP7i33x2p
@Connect
RT @SofieMoons: This is how we roll @CONNECTbelgium #erfgoed #brabantserfgoed #Brabant #OMD2017 https://t.co/9BblomgTfZ
@Connect
Vandaag geven we in ons kantoor Eindhoven kennismakingsborrel vr buren. En bij een Belgisch bureau mag Belgisch bie… https://t.co/a3SaTILbqQ
@Connect
Ludo is niet de naam van onze klusjesman, maar van onze award vr de beste nota's en adviezen. En die ging dit jaar… https://t.co/zYLmdmgUVw
@Connect
Pas jij in dit plaatje en ben je een sr communications advisor met 5 j ervaring? Solliciteer via… https://t.co/kGTrWIXCmm
@Connect
Ben je een bourgondiër met 5j ervaring? Kom ons team versterken als sr. communicatieadviseur:… https://t.co/2IAtEwH74R
@Connect
Communiceren, een eitje? Wel als je voorbereid bent. Waarom communicatie onderdeel moet zijn van je veiligheidsplan… https://t.co/F6zPuJnY1K
@Connect
Weinig baselines slagen om het collectieve geheugen te overleven. @CreativeReview maakte lijst. Mannen weten waarom. https://t.co/O919lJaDJl
@Connect
.@ProvincieNB & Connect stellen jaarlijks Projectenboek van de Erfgoedfabriek voor! Benieuwd? Ontdek op… https://t.co/Uzjht8vFNB
@Connect
Verjaardagen bij Connect? Dat is trakteren! Vandaag frietjes op het menu 🍟 https://t.co/mKHHnwzI9j
@Connect
Wij zijn geen fan van brainstorms. Geef ons maar het breinlabo #sorrynotsorry
Het volgende stramien klinkt u waarschijnlijk herkenbaar in de oren. Een organisatie is op zoek naar output en last daarom een brainstorm in. Er zit een bepaalde hoop achter verscholen: we zetten enkele creatieve geesten samen en in de onvoorbereide, geïmproviseerde chaos zal een lumineus idee ontstaan. Het kan uiteraard, maar de kans is amper 1 op 3. En wie koopt er nu een auto die maar één keer op drie start? Wij niet. Connect ontwikkelde daarom een methode die wel resultaat biedt: het breinlabo.

Het brein-wat?
Een breinlabo dus. Bij Connect zetten we het in bij de opmaak van een strategisch plan en in de zoektocht naar gepaste communicatiemiddelen. Het is een werkvorm voor een achttal deelnemers. Die gaan zich buigen over verschillende stellingen en vragen. Voorbereiding is alles, ook hier. Het breinlabo komt vaak net na de research-fase, wanneer we al veel inhoudelijk materiaal hebben verzameld. Dan kan je ofwel een standaard-arsenaal uit je schuif halen, ofwel je wildste ideeën neerschrijven. Noch het ene, noch het andere is wenselijk. Het breinlabo helpt ons om op een gerichte manier te werken.

Voordeel 1: De resultaten zijn maatwerk en toegepast op het project. 

Realiteit primeert op creativiteit
“Creativiteit, dat heb je of dat heb je niet.” Klopt, maar het sluit niet uit dat je iedereen mee kan laten nadenken in het vinden van creatieve én realistische oplossingen. Essentieel aan een breinlabo is de manier waarop vragen worden gesteld. De deelnemers moeten zich verplaatsen naar een specifieke situatie, prioriteiten stellen en open kaart spelen. De meeste vragen beginnen dan ook met “stel”. 

“Stel dat je je oom tijdens het kerstfeest moet uitleggen wat dit project inhoudt”;

“Stel dat je carte blanche krijgt, hoe pak je het aan?”;
“Stel dat er maar tijd en budget beschikbaar is voor 1 actie, welke kies je?”.


Voordeel 2: De resultaten zijn realistisch en bruikbaar, dus ze blijven geen dode letter.

Niet enkel voor extraverten
Een typische brainstorm is ideale grond voor de extraverten van de groep. Er worden ideeën in de groep gesmeten en wie niet mee is, is gezien. Dat is bovendien jammer voor het eindresultaat, want zo blijven nuttige inzichten onbesproken. Een breinlabo werkt vanuit een andere dynamiek. Elke deelnemer krijgt eerst wat tijd om zijn gedachten op papier te zetten. Daarna overlopen we in een tour de table de ideeën. Klinkt saai, maar werkt effectief. Blijkt dat bepaalde antwoorden systematisch terugkomen, dan neem je dit mee in de analyse. In een brainstorm zal dit je ontgaan.

Voordeel 3: Elke deelnemer is betrokken, elk inzicht besproken.

Geen exclusiviteit voor creatives of communicatiedienst
Wat gebeurt er als je de woordvoerder, jurist, directeur en social media-manager van je klant samen zet met vertegenwoordigers van zijn partners? Dan krijg je verrassende inzichten en op het einde zelfs begrip voor elkaars situatie. Wie denkt aan een brainstorm, komt direct uit bij de creatievelingen en de communicatiemedewerkers. Een mix van profielen, zowel intern als extern, geeft nochtans een vollediger beeld van de realiteit en schept een kader van verwachtingen. De deelnemers zelf krijgen ook zicht op hoe hun collega’s bepaalde problemen zouden aanpakken. En tegelijkertijd ervaren ze dat communicatie niet enkel voor de communicatiedienst is.

Voordeel 4: Er kan organisatie-breed gedacht worden. Communicatie is niet enkel iets voor de communicatiedienst.

Veelvuldig toegepast, gegarandeerde resultaten
Connect organiseert quasi wekelijks breinlabo’s. We gebruiken ze in onze projecten waarbij de klant en zijn stakeholders deelnemen. We passen ze ook toe op onszelf, als voorbereiding op of ter inspiratie voor opdrachten. We gaan op zoek naar frisse inzichten of toetsen onze eigen ideeën af met de realiteit die zich stelt. Het laatste wat we willen meemaken tijdens de presentatie van een communicatieplan is deze reactie: “Heel tof en creatief allemaal, maar daar zijn we niets mee.” Door het breinlabo overkomt ons dat niet.

Voordeel 5: Het werkt doeltreffend, het is 100% getest en goedgekeurd.

Eline Joukes